A hatha jóga széles körben úgy ismert,
mint egy az egészséghez, ellazuláshoz és az elme békéjéhez vezetõ tudományos módszer, és sok ember azt tartja, hogy ez csupán egy fõként testgyakorlatokból álló rendszer. A hatha jóga minden kétséget kizáróan egészséges testtel és elmével ajándékoz meg, ám a célja ettõl különbözõ, és sokkal magasabb rendû.
A hatha jóga testhelyzetei és légzõgyakorlatai nyugtatják az idegeket,
és oldják a feszültséget testünkben és az elménkben, és valóban létfontosságúak, de nem szabad ezeknél megállni. Mélyebbre kell mennünk, és megtalálnunk a bennünk lévõ igazgyöngyöt – az önmegvalósítást.
A látszólag egyszerû pózok és a légzés szabályozása nagyszerûen elõsegítik a meditációt és a koncentrációt. Akik rendszeresen végzik a jóga ászanákat és a pránájámát, koncentrációval és meditációval kísérve – és csakis õk – ezt megértik.
A Gheranda Szamhitá a hatha jógának a következõ hét célját sorolja fel:
(1) megtisztulás a hat tisztító gyakorlat segítségével,
(2) állóképesség kialakítása a jógapózok segítségével,
(3) egyensúly kialakítása a múdrák segítségével,
(4) az elme és az érzékek befelé fordításával bátorság és türelem kialakítása,
(5) könnyedség kialakítása az életerõ szabályozásával,
(6) az önmegvalósítás elérése a meditáció segítségével és
(7) a kozmikus tudat közvetlen megtapasztalásával, azaz a szamádhi segítségével a világ kötelékeibõl való megszabadulás.
Az írásokban olyan kijelentéseket találhatunk, hogy a hatha jóga gyakorlója képes meghódítani az öregedést és a halált. Ezt a meghódítást nem szabad összekeverni a fizikai halhatatlansággal, s ez nem is az örök fiatalság ígérete. Ez azon részünk felfedezését jelenti, amely érintetlen marad az öregedéstõl és a haláltól.
A hatha jóga lehetõvé teszi, hogy felfedezd az egészséget, ami maga a teljesség és szentség.
Ez egy olyan belsõ állapot, melyben egyáltalán nincs megosztottság, csak tökéletes egyensúly és harmónia. Ez a teljesség vagy harmónia nem csak az egyénre igaz, hanem annak minden kapcsolatára a mindenséggel, a lét teljességével.
Az egészséget (akárcsak a békét, boldogságot, szeretetet vagy istent) lehetetlen körülírni:
az „egészség” szó önmagában nem mond semmit. Ezt fel kell fedezni, meg kell tapasztalni. Ehhez hasonlóan a békét is fel kell fedezni; a szeretetet és a boldogságot is fel kell fedezni. A hatha jóga e felfedezés gyakorlati módszere.
A hatha jóga egyidõben két szinten nyilvánul meg – a fizikai test és a finomtest szintjén.
A fizikai test anyagi, a finomtest annak az energiának és intelligenciának a keveréke, amely életet visz a fizikai testbe. A „felfedezés” a fizikai test szintjén akkor következik be, amikor a mérgek, melyek a sejteket elborítják kitisztulnak. A „felfedezés” az energia szintjén felfedi azt a titokzatos és hatalmas intelligenciát, amely az életerõt használja a fizikai test mûködtetésére és számos funkciójának elvégzésére a fizikai síkon.
Még a test legegyszerûbb mozdulata, mint pl. egyik lábunk felemelése, sem pusztán csak az izmok munkájának köszönhetõ. Ha ezt az egyszerû mozdulatot nagyfokú belsõ koncentrációval végezzük, akkor azonnal észrevesszük annak az intelligenciának a csodás közremûködését, amely testünk minden sejtjében jelen van, s amely azonnal mûködésbe lép, hogy az egyensúlyunkat megtartsa. Ezt a mozdulatot lehetetlen utánozni úgy, hogy mindkét lábunkat a földön tartjuk. Ebbõl világosan következik tehát, hogy ez az intelligencia túl van az „én” fogalmán (az ego-érzeten), s hogy ez csak a valós szükség esetén siet a segítségünkre, elképzelt helyzetekben nem. Ennek az intelligenciának a felfedezése, és hihetetlen erejének a közvetlen megtapasztalása egyet jelent az öregedés és a halál, a félelem és a szorongás meghódításával. Ez az intelligencia tudja, mit kell tenni, és hogyan kell azt megtenni.
A hatha jóga fizikai része is úgy van felépítve, hogy inkább a létfontosságú belsõ szervekre irányul, semmint a felületi izmokra.
A testi egészség nagymértékben függ az idegrendszer, valamint a hormontermelõ mirigyek belsõ elválasztású rendszerének egészséges állapotától. Ez úgy érhetõ el, ha az életerõ vagy prána képes keresztüláramolni ezeken a szerveken anélkül, hogy útjában akadályoztatva vagy siettetve lenne. Ha a prána nyomása kiegyensúlyozott és nyugodt, akkor a test és az elme jól mûködik.
A prána, élet. Ez az élet-lehelletben lévõ erõ.
Kapcsolata az idegekkel és a testtel ugyanaz, mint az elektromos áram kapcsolata a vezetékkel. Az áramot nem látjuk; a pránát sem látjuk – de az elektromosság mûködését megfigyelhetjük a villanykörtében, a ventillátorban, a rádióban, televízióban; a prána mûködését is megfigyelhetjük mindazon számos képességek és funkciók mûködésében, amelyeket életünk során élvezhetünk.
A prána a nádíkon áramlik keresztül, melyek olyanok min a fényhullámok, vagy hanghullámok. Ha a prána szabadon áramlik, akkor teli vagyunk élettel, vidámak, boldogok, békések, optimisták és lelkesek vagyunk; az élet kihívásaival reménykedve, várakozón nézünk szembe.
A jóga testgyakorlásainak rendszere a belsõ egészség gyökerét öntözi,
így a jógi ellenálló- és tûrõképessége sokkal nagyobb, mint másoké. Mélyebb értelemben vett jó közérzetnek örvend. Ez a rendszer lehetõvé teszi, hogy fiatalkorban megelõzzük a betegségeket, öregkorban pedig felülemelkedjünk e betegségeken.
A mirigyekre való fókuszálás mellett a hatha jóga az idegeket is erõsíti az agyra és a gerincoszlopra kifejtett jótékony hatásával, melyekbõl az idegek szerteágaznak. Ezért a mirigyek, az agy és a gerincoszlop elsõdleges fontosságúak számunkra, bár szentelünk némi figyelmet a különféle fontos belsõ szerveknek is, különösen azoknak, melyek az emésztéssel vannak kapcsolatban.
Akárhogyan is, egy komoly tanítvány továbbra is azt állítaná, hogy neki bizony semmi köze a mirigyekhez, idegekhez és az emésztõrendszerhez, s hogy nem érdekli ezek erõsítése. Az õ figyelme a nádíkra és a csakrákra fókuszálódik (melyekrõl a laikusok azt hiszik, hogy azonosak az idegekkel és a mirigyekkel), valamint a napfonatra, vagy „emésztõ tûzre”. Célja a nádík megtisztítása. Tiszta állapotukban ezek erõsek, hatékonyak, jól mûködnek és sugárzóak.
Szvámi Vénkatésananda
(Szvámi Sivananda egyik közvetlen tanítványa volt, aki maga is elérte a megvilágosodott állapotot)